ННІ мистецтв імені Олександра Ростовського
Програма творчого конкурсу
Для вступників в галузі знань 02 Культура і мистецтво за спеціальністю 025 Музичне мистецтво фаховим вступним випробуванням є комплексний іспит з музичних дисциплін, який має на меті різнобічне виявлення рівня музичної підготовки абітурієнта, зрілості його музичного мислення, рівня музичної обдарованості та розвитку музичних даних. Максимальна кількість балів за вказаний іспит – 200 балів (за шкалою від 100 до 200).
Завданням даного іспиту є виявлення й оцінка рівня музичних здібностей та підготовки абітурієнта.
Комплексний іспит з музичних дисциплін для абітурієнтів:
профілізації «Музично-інструментальне мистецтво»:
- виконання інструментального твору крупної форми (при потребі з концертмейстером);
- виконання інструментального твору довільної форми та жанру (при потребі – з концертмейстером);
- теоретичний колоквіум.
профілізації «Диригентсько-хорове мистецтво»:
- виконання хорового твору з супроводом;
- виконання хорового твору а сарреllа;виконання вокального твору з концертмейстером або а сарреllа;
- теоретичний колоквіум.
профілізації «Вокально-хорове мистецтво»:
- виконання арії (арієтти) або класичного романсу з концертмейстером;
- виконання обробки української народної пісні з концертмейстером;
- теоретичний колоквіум.
Абітурієнт повинен знати основні теоретичні поняття з курсу «Теорія музики» для їх практичного застосування при сольфеджуванні й слуховому аналізі.
ДЕМОНСТРАЦІЯ ЗНАНЬ ТА УМІНЬ З ФАХУ
Абітурієнт профілізації «Музично-інструментальне мистецтво» повинен:
- володіти достатнім рівнем художньо-технічного виконання музичних творів, сценічною культурою, артистичністю, емоційностю;
- вміти розкрити художній образ у відповідності до жанрово-стильових особливостей;
- мати розвинуті музичні здібності: слух, ритм, ладове відчуття.
Абітурієнт профілізації «Диригентсько-хорове мистецтво» повинен:
- володіти основами техніки хорового диригування, вокальною технікою, логікою хорового мислення, переконливістю мануальної художньої інтерпретації хорових творів;
- мати розвинуті музичні здібності (слух, голос, інтонування, музична пам’ять, ритм, ладове відчуття);
- демонструвати культуру сценічної поведінки, артистичний температмент, виразну дикцію та артикуляцію;
- виявляти обізнаність у царині жанрово-стильової специфіки хорової музики та хорової органіки.
Абітурієнт профілізації «Вокально-хорове мистецтво» повинен:
- володіти достатнім рівнем вокальної культури;
- демонструвати культуру сценічної поведінки, розвинений артистизм та міміку, виразну дикцію та артикуляцію;
- орієнтуватись в жанрах вокальної музики: класичної, сучасної та народної;
- мати розвинуті музичні здібності (співацький голос, вокальний слух, вокальне інтонування, почуття темпоритму, творче мислення).
ЕТАПИ ВСТУПНОГО ВИПРОБУВАННЯ
Етапами вступного випробування є:
- показ фахових знань та умінь;
- теоретичний колоквіум.
ЕТАП ПОКАЗУ ФАХОВИХ ЗНАНЬ ТА УМІНЬ
Профілізація «Музично-інструментальне мистецтво»
Орієнтовні твори крупної форми:
фортепіано:
- В. А. Моцарт Сонати (за вибором);
- Л. ван Бетховен Сонати (за вибором);
- М. Клементі Сонати (за вибором) та ін.
баян, акордеон:
- В. Бонаков Сюїта;
- Д. Скарлатгі Сонати №№ 14,15,28,29,45 (за вибором);
- А. Холмінов Сюїта, ч.ч.2-3;
- К. Мясков Концертна фантазія на теми українських народних пісень та ін.;
скрипка, домра:
- Й. С. Бах Концерт а-moll, І ч.;
- А. Вівальді Концерти G-dur, g-moll, а-moll (за вибором);
- Ф. Мендельсон Концерт е-тоll;
- К. Сен-Санс Концерт №1,1 ч.;
- Д. Кабалевський Концерт, І ч.;
- В. Щуровський Варіації на тему української народної пісні (переклад В.Стеценка) та ін.;
бандура:
- Д. Скарлатті Соната а-і;
- К. Мясков Варіації на тему української народної пісні «Налетіли журавлі»;
- К. Мясков Концертна п'єса для бандури та фортепіано;
- М.Дремлюга Сюїти №№ 1, 2 (на вибір);
- С. Баштан Варіації на тему української народної пісні «Йшли корови із діброви» та ін.
духові та ударні інструменти (флейта, гобой, кларнет, фагот, саксофон, валторна, труба, тромбон; ксилофон)
- твір крупної форми (I або II-III частини концерту, сонати, тощо);
- дві різнохарактерні п’єси.
- Твори малої форми - прелюдії, експромти, ноктюрни, мазурки, п'єси, етюди тощо - за вибором абітурієнта.
Профілізація «Диригентсько-хорове мистецтво»
Орієнтовний репертуар з хорового диригування:
Українські народні пісні в обробці М. Леонтовича:
- «Щедрик»;
- «Вишні-черешні розвиваються»;
- «Ой, з-за гори кам’яної»;
- «Зоре моя вечірняя»;
- «Мала мати одну дочку»
- «Зашуміла ліщинонька»;
Українська народна пісня в обробці С. Орфєєва «Ой у полі жито»;
- А. Вівальді. «Gloria», №1;
- Дж. Верді. «Хор солдат» з опери «Фауст»;
- Б. Лятошинський. «По небу місяць проплива»;
- Б. Вахнянин. «Садок вишневий коло хати»;
- К. Данькевич. Хор з опери «Богдан Хмельницький» – «Чорний крук у полі кряче»;
- М. Лисенко «Верховино, ти світку наш»;
- К. М. Вебер. «Хор мисливців» з опери «Вільний стрілець».
Орієнтовні приклади вокальних творів:
- укр. нар. пісня «Утоптала стежечку»;
- укр. нар. пісня «Ой, піду я лугом»;
- укр. нар. пісня «Ой заграйте музики»;
- укр. нар. пісня «Чом, чом не прийшов»;
- укр. нар. пісні «Казав мені батько», «Ой зійди, зійди, ясен місяцю»;
- укр. нар. пісня «Їхав козак на війноньку».
Профілізація «Вокально-хорове мистецтво»
Орієнтовні приклади вокальних творів:
Твори українських композиторів:
- М. Лисенко «Ой одна я, одна», «Смутної провесни», «Милованка», «Не дивися на місяць весною»; «Коли настав чудовий май»;
- Я Лопатинський «Як почуєш вночі», «Горить моє серце»;
- О.Нижанківський «О, не забудь», «В гаю зеленім»;
- Д.Січинський «Із сліз моїх», «Бабине літо»;
- А.Кос-Анатольський «Ой коли б я сокіл», «Ой ти дівчино, з горіха зерня», «коли заснули сині гори»;
- С. Гулак-Артемовський. Пісня Карася, Каватина Султана, Арія Султана (з опери «Запорожець за Дунаєм»).
Твори зарубіжних композиторів:
- Дж.Перголезі. «Если любишь»;
- Ж. Бізе. Хабанера (з опери «Кармен»).
- Е. Гріг. «Стара мати», «Дитяча пісня», «Захід сонця», «Лісова пісня».
- Г. Доніцетті. Романс Неморіно (з опери «Любовний напій»).
- М.Глінка. «Гуде вітер вельми в полі», «К Молли», «Жаворонок»;
- М.Римський-Корсаков. «Не ветер, вея c высоты», «Звонче жаворонка пенье», «О чем в тиши ночей», «Что в имени тебе моем»;
- П.Чайковський. «Средь шумного бала», «Я тебе ничего не скажу».
Народні пісні (a capella):
- Обр. О.Кауфмана «Коло гаю походжаю», «Болить моя голівонька»; «Ой, не світи, місяченьку», «Нащо мені чорні брови», «Ой, на гору козак воду носить»;
- Обр. П.Бойченка «В кінці греблі шумлять верби»;
- Обр. О.Сандлера «Чи я в лузі не калина була», «Ой джигуне, джигуне»;
- Обр. Д Задора «Ой Іване, Іване», «Гаданочка»;
- Обр. К.Стеценка «Ой чого ти дубе»;
- Обр. В Косенка «Взяв би я бандуру».
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА ДЛЯ СОЛЬФЕДЖУВАННЯ:
- Калмыков Б., Фридкин Г. Сольфеджио. – М.: Музыка, 1984.
- Ладухин Н. Сольфеджио. – М.: Музыка, 1989.
- Рубец А. Одноголосное сольфеджио. – М.: Музыка, 1981.
Критерії оцінювання рівня підготовки абітурієнтів
на вступному екзамені (творчому конкурсі) з музичного мистецтва
ПОКАЗ ФАХОВИХ ЗНАНЬ ТА УМІНЬ (150 балів) – виконується підготовлена абітурієнтом музична програма (виконання оцінюється за трьома параметрами: рівень складності програми, рівень художньої досконалості, рівень технічної досконалості).
ТЕОРЕТИЧНИЙ КОЛОКВІУМ (50 балів) – перевірка знань з теорії музики (слуховий аналіз, побудова акордів та інтервалів, сольфеджування та співбесіда по програмі обраної спеціалізації, що виконується на вступному випробуванні.
Загальна оцінка складається з суми балів (150 б. максимум за показ фахових знань та умінь та 50 б. максимум за теоретичний колоквіум) всього 200 балів.
Критерії оцінювання вступного випробування для вступників першого (бакалаврського ) рівня спеціальності 025 Музичне мистецтво
Профілізація «Музично-інструментальне мистецтво»
150-130 балів – твори виконано на високому професійному рівні; розкрито жанрово-стильові ознаки музичних творів; відзначено досконале володіння технікою виконання та артистично-сценічну культуру.
129-100 бали – твори виконано на доброму професійному рівні; розкрито основні жанрово-стильові ознаки музичних творів; окремі технічні похибки під час виконання; належна артистично-сценічна культура.
99-60 бали – твори виконано на недостатньому професійному рівні; неповністю розкриті характерні жанрово-стильові ознаки музичних творів; значні технічні похибки під час виконання; частково притаманна артистично-сценічна культура.
59-1 балів – твори виконано на низькому професійному рівні; не розкрито характерні жанрово-стильові ознаки музичних творів; значна кількість технічних похибок під час виконання; відсутність артистично-сценічної культури.
Профілізація «Диригентсько-хорове мистецтво»
150-130 балів – твори виконано на високому професійному рівні; розкрито жанрово-стильові ознаки хорових та вокальних творів; продемонстровано досконале володіння мануальною технікою (диригентський жест, показ вступу і зняття, зміна темпу, нюансування, динамічні відтінки тощо), естетичне вокальне інтонування та висока артистично-сценічну культура.
129-100 балів – твори виконано на достатньому професійному рівні; розкрито основні жанрово-стильові ознаки хорових та вокальних творів; окремі технічні похибки у мануальній техніці (диригентський жест, показ вступу і зняття, зміна темпу, нюансування, динамічні відтінки тощо); присутня належна артистично-сценічна культура та якісне вокальне інтонування.
99-60 балів – твори виконано на недостатньому професійному рівні; неповністю розкриті основні жанрово-стильові ознаки хорових та вокальних творів; значні технічні похибки у мануальній техніці (не переконливі прийоми диригентської техніки: показ вступу і зняття, зміна темпу, нюансування, динамічні відтінки тощо) та не достатньо стійке вокальне інтонування; частково притаманна артистично-сценічна культура.
59-1 балів – твори виконано на низькому професійному рівні; не розкриті характерні жанрово-стильові ознаки хорових та вокальних творів; значна кількість технічних похибок у мануальній техніці (диригентський жест, показ вступу і зняття, зміна темпу, нюансування, динамічні відтінки), при співі виявлено помітне детонування.
Профілізація «Вокально-хорове мистецтво»
150-130 балів – продемонстровано високий вокально-технічний рівень виконання музичних творів: розуміння жанрово-стильових ознак арії (арієтти), романсу або обробки української народної пісні, осмислений підхід до художньо-виконавської інтерпретації вокальних творів, виразна міміка, чітка дикція та артикуляція, досконала артистично-сценічна культура.
129-100 бали – продемонстровано достатній вокально-технічний рівень виконання музичних творів: розуміння жанрово-стильових ознак арії (арієтти), романсу або обробки української народної пісні, достатньо осмислений підхід до художньо-виконавської інтерпретації вокальних творів, міміка чітка дикція та артикуляція, належна артистично-сценічна культура, присутні рідки випадки не стійкого інтонуванні при співі.
99-60 бали – продемонстровано посередній вокально-технічний рівень виконання вокальних творів; не переконливо проявляються характерні жанрово-стильові ознаки творів сольної програми; значні технічні та інтонаційні похибки під час виконання; частково притаманна артистично-сценічна культура.
59-1 балів – низький вокально-технічний рівень виконання вокальних творів; не розкриті характерні жанрово-стильові ознаки творів сольної програми; значна кількість технічних та інтонаційних похибок під час виконання; відсутність артистично-сценічної культури.
Критерії оцінювання знань з теоретичного колоквіуму
Бали |
Музичні вміння та навички |
40-50
|
володіють повними глибокими знаннями матеріалу, демонструють розвинуте аналітично-узагальнене мислення щодо принципів, методів та прийомів музично-виконавської діяльності, значний інтерес до музичного мистецтва та музичного виконавства |
30-39 |
знають теоретичний матеріал в об’ємі програми предметів, достатньо володіють знаннями щодо принципів, методів та прийомів музично-виконавської діяльності, спостерігається нестабільний інтерес до музичного мистецтва та музичного виконавства |
20-29 |
посередньо володіють музично-теоретичними знаннями, немає повного аналізу запропонованого питання, спостерігається фрагментарний інтерес до музичного мистецтва та музичного виконавства |
1-19 |
музично-теоретичні знання знаходяться на початковому рівні, абітурієнти не орієнтуються в темах запропонованих запитань |