НАУКОВА ШКОЛА
ДОКТОРА ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК,
ПРОФЕСОРА
ОЛЕКСАНДРА ЯКОВИЧА РОСТОВСЬКОГО
Олександр Якович РОСТОВСЬКИЙ народився 15.03.1946 р. в с. Чупира Білоцерківського району Київської області. Закінчив музичний відділ Луцького педагогічного училища (клас баяна В. Пенського), музично-педагогічний факультет Ніжинського державного педагогічного інституту ім. М. Гоголя в 1969 р. (клас баяна К. Федотова), аспірантуру в Науково-дослідному інституті педагогіки УРСР – у 1978 році. Кандидатську дисертацію на тему "Естетичне виховання підлітків засобами героїчної музики" захистив у 1979 році, а в 1994 – дисертацію на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук на тему "Педагогічні основи керування процесом музичного сприймання школярів". Працював у Ніжинській вищій школі з 1969 року на посадах викладача (1969–1979), старшого викладача (1979–1980), доцента (1980–1993), професора (з 1993 р.), завідувача кафедри музики (1979–2016), декана музично-педагогічного факультету (з 1996 р.), декана факультету культури і мистецтв (2004–2006 рр.).
У 1990 р. за ініціативи О. Я. Ростовського вперше в Україні на музично-педагогічному факультеті Ніжинського державного педагогічного інституту була відкрита спеціальність "Музика і хореографія". Згодом цю новаторську ідею підхопили й інші педагогічні інститути.
За багаторічну і плідну науково-педагогічну діяльність О. Я. Ростовський був нагороджений: Почесною грамотою Міністерства освіти УРСР (1983); Почесною грамотою Міністерства освіти України (1995, 1998); Почесною грамотою Чернігівської обласної ради (2008); численними грамотами Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя та занесенням на Дошку пошани університету; нагрудним Знаком "Відмінник народної освіти УРСР" (1990) та "Відмінник освіти України"; нагрудним знаком МОН України "За наукові досягнення" (2006); Знаком Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя "Заслужений працівник НДУ імені Миколи Гоголя" (2010); дипломом Лауреата щорічної обласної премії імені Георгія Вороного за вагомий особистий внесок у розвиток вітчизняної науки та сумлінну працю в галузі вищої освіти Чернігівщини в ім’я Незалежної України (2013).
У 2016 р. за багаторічну сумлінну працю і великий особистий вклад у розвиток вітчизняної педагогіки професор Олександр Якович Ростовський був нагороджений найвищою відзнакою Президії АПН України – медаллю "Григорій Сковорода".
У вересні 2016 р. рішенням Вченої ради Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя факультету культури і мистецтв присвоєно ім’я Олександра Ростовського.
З 2017 р. започатковано Всеукраїнські мистецько-педагогічні читання пам’яті професора О. Я. Ростовського на тему "Актуальні проблеми мистецької освіти".
За останні десятиліття музична педагогіка досягла значних успіхів у теоретичному осмисленні процесів музичної освіти школярів, професійного становлення особистості вчителя музики, накопичила значний досвід його фахової підготовки. Однак, незважаючи на значну кількість опублікованих праць і проведених досліджень, ці проблеми залишаються актуальними. Зокрема, недостатньою є методологічна база музичної педагогіки загальноосвітньої та вищої шкіл; не отримала належного наукового узагальнення багатюща практика музичної освіти дітей; численні дослідження різних аспектів підготовки майбутніх учителів музики розрізнені між собою, не дають цілісної наукової картини цього феномену.
Існує помітне розходження між потребами шкільної практики та усталеною системою підготовки майбутніх учителів музики; дедалі очевиднішою стає суперечність між декларацією необхідності переорієнтації та переосмислення змісту музично-педагогічної освіти і реальною, переважно пізнавально-інформаційною спрямованістю підготовки майбутніх учителів музики. Помітний консерватизм у розробці змісту музичної освіти, впровадженні сучасних освітніх технологій. Відсутня належна наукова реакція на перехід сучасної освіти від авторитарної до особистісно зорієнтованої моделі, що ставить нові вимоги до професійних якостей нової генерації майбутніх учителів ХХІ століття, зокрема, учителів музики, здатних не тільки до творчої професійної самореалізації, а й спроможних залучити підростаюче покоління до глибокого пізнання музичного мистецтва. Усе це визначає актуальність здобутків наукової школи професора О. Я. Ростовського у галузі теорії та методики музичної освіти.
О. Я. Ростовський є відомим в Україні вченим-педагогом, автором багатьох науково-методичних посібників і статей з проблем музичної освіти школярів і професійної підготовки майбутніх учителів музики. Серед науково-педагогічного доробку вченого особливо виділяються книги "Педагогіка музичного сприймання" (К., 1997), "Методика викладання музики у початковій школі" (Тернопіль, 2000, 2001), "Методика викладання музики в основній школі" (Тернопіль, 2000, 2001), "Лекції з історії західноєвропейської музичної педагогіки" (Ніжин, 2004), "Теорія і методика музичної освіти" (Тернопіль, 2011). З 2006 р. ним започатковано випуск науково-методичної збірки викладачів, студентів і аспірантів факультету культури і мистецтв "Проблеми мистецької освіти". У 1988 р. під керівництвом О. Я. Ростовського були підготовлені програми з музики для загальноосвітніх навчальних закладів.
Удосконалення системи музичної освіти школярів у незалежній Україні торкнулися, насамперед, питань використання української народної і професійної спадщини, пошуків ефективних шляхів музичного виховання. Результатом таких пошуків стали програми з музики для загальноосвітньої школи (1991 р.), що підготували З. Т. Бервецький, Р. О. Марченко, Л. О. Хлєбникова та О. Я. Ростовський (керівник авторської групи), які перевидавалися у 1992, 1996, 2000, 2001, 2002, 2006, 2007 рр. Програми ґрунтуються на концепції музичного виховання школярів на основі української національної культури (О. Я. Ростовський) та педагогічній концепції Д. Б. Кабалевського. Вони увібрали традиції народної і досягнення сучасної педагогіки, передовий педагогічний досвід учителів і своїм змістом істотно відрізняються від усіх попередніх програм.
У наукових працях вченого дістали розкриття головні напрямки розвитку європейської музичної педагогіки від античності до сьогодення; закономірності, принципи і методи формування музичного сприймання школярів, теоретико-методологічні основи керування цим процесом; науково-методичні засади музичного виховання учнів на основі української національної культури; методика музичної освіти дітей. Особливий інтерес викликають праці, присвячені теоретико-методологічним аспектам професійної підготовки майбутніх учителів музики, розвитку їхніх творчих якостей.
Під керівництвом О. Я. Ростовського підготовлено і захищено 12 кандидатських дисертацій, які вирізняються науковою новизною, глибиною думки та неординарністю підходів.
Важливим напрямком стало дослідження науково-методичних основ формування особистості майбутнього вчителя музики у процесі його фахової підготовки.
Як відомо, у світлі сучасних уявлень метою музичної освіти в загальноосвітній школі є формування в учнів музичної культури як важливої і невід’ємної складової їхньої духовної культури (Д. Б. Кабалевський). Але, щоб виховувати музичну культуру учнів, учитель сам повинен володіти цією культурою, оскільки високе звання вчителя набуває свого справжнього сенсу лише тоді, коли воно невіддільне від поняття культури. Це визначає актуальність дослідження на тему "Формування музично-педагогічної культури майбутніх учителів початкових класів і музики", виконаного аспіранткою Валентиною Василівною Мішедченко, нині доцентом Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка.
У дисертаційній роботі, захищеній у 2002 р., музично-педагогічна культура розглядається як система музичних і педагогічних знань, умінь і навичок, яка виявляється в інтегрувальній здатності вчителя здійснювати музичне навчання і виховання учнів на основі діяльності художньо-педагогічного спілкування. Показником рівня розвитку музично-педагогічної культури є якість музично-педагогічної діяльності та багатство художньо-естетичної свідомості вчителя.
Встановлено, що музично-педагогічна культура формується у такій спеціально організованій діяльності, яка вимагає вияву цієї культури. Системотворним чинником формування музично-педагогічної культури визначено спілкування, яке за своєю суттю є художньо-педагогічним. Виявлено основний шлях її формування, що полягає у збагаченні студентів досвідом музично-педагогічних знань, умінь і навичок, значущих для професійної діяльності вчителя музики; у міжособистісному спілкуванні викладача і студентів у процесі сприймання, інтерпретації та виконання музики.
Доведено, що ефективність формування музично-педагогічної культури забезпечується створенням таких педагогічних умов: формування мотиваційної сфери студентів через орієнтацію на майбутню педагогічну діяльність; організація доцільної навчально-виконавської діяльності; розвиток емоційно-ціннісного ставлення студентів до явищ музичної культури; створення ситуацій творчої самореалізації та самовираження у навчальному процесі; оволодіння студентами засобами й уміннями художньо-педагогічного спілкування з дітьми; формування й розвиток умінь педагогічної інтерпретації навчального матеріалу; закріплення набутих професійних знань, умінь і навичок шляхом самостійного конструювання змісту і способів музично-педагогічної діяльності, художньо-педагогічного спілкування з учнями на уроках під час педагогічної практики [2].
У зв’язку з реформуванням освітньої галузі особливої значущості набуває проблема формування компетентності майбутнього вчителя музики, рівень сформованості якої характеризує ступінь підготовленості вчителя музики до музично-освітньої роботи і виступає основою його майстерності. Це визначає актуальність дослідження на тему "Формування фахової компетентності майбутнього вчителя музики", виконаного аспіранткою Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії Мариною Анатоліївною Михаськовою, нині доцентом, завідувачем кафедри теорії та методики музичного мистецтва тієї ж академії.
У дисертаційній роботі, захищеній у 2007 р., уперше в системі вищої музично-педагогічної освіти розкрито сутність фахової компетентності майбутнього вчителя музики, під якою розуміється здатність до музично-освітньої діяльності на основі музично-педагогічних знань і вмінь, досвіду емоційно-ціннісного ставлення до явищ музичного мистецтва. На основі структурного аналізу визначено систему критеріїв і показників сформованості фахової компетентності, а саме: ступінь теоретичної обізнаності, характер досвіду музично-освітньої діяльності, змістовність ціннісних орієнтацій, рівень мотивації навчально-педагогічної діяльності.
Доведено ефективність методики формування фахової компетентності на основі домінантних змістових ліній "Світ музики", "Музика в мені", "Я в музиці", "Я в музично-педагогічній діяльності", коли зміст фахової підготовки, реалізуючись у конкретних навчальних дисциплінах, об’єднується спільними точками перетину, якими виступають: емоційна природа музичного мистецтва, суб’єктивне ставлення особистості до музики, педагогічна спрямованість особистості. Впровадження змістових домінантних ліній забезпечує міжпредметне узгодження при викладанні навчальних дисциплін, сприяє поглибленню знань, збагаченню досвіду практично-творчої діяльності, формуванню ціннісних орієнтацій, підвищенню рівня мотивацій навчально-практичної діяльності [7].
Одним із напрямків досліджень є інструментально-виконавська підготовка майбутніх учителів музики загальноосвітньої школи. У процесі становлення і розвитку музично-педагогічної освіти склалася певна система інструментальної підготовки майбутніх педагогів-музикантів, яка істотно відрізняється від підготовки інструменталістів-виконавців у мистецьких вишах. Це зумовлено різними цілями та завданнями майбутньої практичної діяльності фахівців відповідного профілю. Якщо головною метою професійного музиканта-виконавця є найповніше розкриття перед слухачами художнього змісту виконуваного твору, то для вчителя музики головним є формування музичної культури учнів у процесі різноманітної музичної діяльності, зокрема, інструментально-виконавської. Це зумовило науковий інтерес викладачів та аспірантів до проблем інструментально-виконавської підготовки майбутніх учителів музики.
Зокрема, вагомим внеском у вивчення питань інструментально-виконавської підготовки стало дисертаційне дослідження на тему "Формування готовності майбутніх учителів музики до інструментально-виконавської діяльності", виконане аспіранткою Ларисою Василівною Гусейновою, нині доцентом кафедри інструментально-виконавської підготовки, деканом факультету культури і мистецтв імені Олександра Ростовського Ніжинського державного універстету імені Миколи Гоголя.
У дисертації, захищеній у 2005 р., конкретизовано сутність поняття готовності майбутнього вчителя до інструментально-виконавської діяльності, яка розглядається як домінантний стан особистості, що характеризується позитивною установкою на інструментально-виконавську діяльність, загальною та спеціальною освіченістю, виконавською культурою і виконавськими якостями, що продуктивно реалізуються у цій активній діяльності; визначено критерії педагогічної діагностики сформованості готовності майбутнього вчителя до інструментально-виконавської діяльності, що включають наявність спонукальних мотивів навчально-виконавської діяльності, ступінь теоретичної підготовки, міру творчої спрямованості особистості, сформованість естетичних ціннісних орієнтацій, рівень технічної майстерності.
Розроблено дидактичну модель формування готовності майбутніх учителів музики до інструментально-виконавської діяльності, сутність якої визначають поставлені мета – розвиток інтегрувальної здатності особистості музиканта-педагога до осмислення, переживання й інтерпретації музичного твору, його виконавського втілення; завдання – художньо-виконавський розвиток студента шляхом засвоєння ним загальних закономірностей музичного виконавства, методів і прийомів роботи з творами, формування його виконавської майстерності, виховання творчих та вольових виконавських якостей, навичок самостійної роботи над музичним творами. Запропоновано методику реалізації означеної моделі, яка включає кумулятивний, репрезентативно-творчий, творчо-самостійний етапи.
Експериментально доведено, що ефективність цієї методики залежить від створення таких педагогічних умов: цілеспрямований розвиток мотиваційної сфери та вольових якостей майбутніх учителів музики, формування виконавської культури як основи готовності до інструментально-виконавської діяльності, опора на метод активізації виконавської практики. Встановлено, що процес формування готовності до інструментально-виконавської діяльності має бути цілісним, тобто між дисциплінами, які забезпечують інструментально-виконавську підготовку, повинні існувати дієві інтерактивні зв’язки [5].
Важливість досвіду інтерпретації музики різних епох для професійної діяльності вчителя музики, значущість стильових засад в його інструментально-виконавській підготовці визначили актуальність змістовного дисертаційного дослідження на тему "Формування музично-стильових уявлень майбутніх учителів музики у процесі інструментально-виконавської підготовки", виконаного аспіранткою Ольгою Миколаївною Щербініною, нині доцентом кафедри інструментально-виконавської підготовки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя.
У дисертації, захищеній у 2005 р., конкретизовано сутність поняття "музично-стильове уявлення", яке розглядається як утворений в результаті стиле-слухового та аналітичного досвіду і збережений свідомістю особистості образ музичних явищ у їх стильових характеристиках. Уперше визначено педагогічні умови формування музично-стильових уявлень, до яких віднесено цілеспрямоване формування вмінь сприймання музично-стильових явищ, використання методу стильового аналізу в процесі роботи над музичним твором, розвиток виконавської техніки студента в контексті певних стильових систем; обґрунтовано систему критеріїв діагностики сформованості музично-стильових уявлень, а саме: сформованість стиле-слухового досвіду, розвиненість мистецького тезаурусу, здатність до створення стильової музично-виконавської інтерпретації, спроможність до педагогічної проекції музично-стильових уявлень; розроблено й апробовано методику формування музично-стильових уявлень студентів у процесі інструментально-виконавської підготовки, сутність якої полягає в поетапному формуванні музично-стильових уявлень у напрямку від фрагментарних до цілісних, від одиничних до загальних, від репродуктивних до творчо-продуктивних; представлено змістовно-компонентну модель формування музично-стильових уявлень у процесі інструментально-виконавської підготовки.
Основою запропонованої методики стала змістовно-компонентна модель, що включає пріоритетний розвиток компонентів музично-слухових уявлень, поетапне впровадження методів і прийомів навчання, варіювання педагогічних ситуацій та різновидів педагогічного впливу, врахування чинників оптимізації навчального процесу. Встановлено, що формування музично-стильових уявлень має спиратися на принципи інформаційного забезпечення навчання, поступового розширення сфери самостійного навчання, урізноманітнення форм і видів діяльності; організації навчального матеріалу на засадах полістилістики та порівняння [4].
У процесі інструментально-виконавської підготовки майбутнього вчителя музики важливе значення має навчальна взаємодія викладача і студента, яка є основою навчально-виконавської діяльності, відкриває великі можливості для розвитку індивідуальності студента, його творчих якостей, інтересів, потреб і прагнень. Це визначає актуальність дисертаційного дослідження на тему: "Методичні засади взаємодії викладача і студента у процесі навчання гри на фортепіано", виконаного аспіранткою Валентиною Василівною Ревенчук, нині доцентом кафедри інструментально-виконавської підготовки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя.
У дисертації, захищеній у 2006 р., вперше в системі вищої музично-педагогічної освіти обґрунтовано методичні засади взаємодії викладача і студента у процесі навчання гри на фортепіано, яка розглядається як процесуальне явище, опосередковане природою музичного мистецтва, як спосіб організації спільної діяльності, що реалізується у формі спілкування, характеризується взаєморозумінням, взаємопроникненням у духовний світ один одного, спільним аналізом процесу й результату навчальної діяльності.
Виявлено, що організація навчальної взаємодії в класі музичного інструмента має спиратися на принципи діалогізації, проблематизації, персоналізації, індивідуалізації, що сприятиме створенню умов для самореалізації особистості студента, розвитку його творчих здібностей. Визначено також критерії діагностики ефективності навчальної взаємодії, якими виступають міра її мотиваційної спрямованості, ступінь теоретичної обізнаності, рівень творчого ставлення студента до навчально-виконавської діяльності, ступінь його виконавської підготовки.
Встановлено, що ефективність навчальної взаємодії у процесі навчання гри на фортепіано залежить від створення таких умов, як цілеспрямоване керування процесом навчальної взаємодії; забезпечення її творчого характеру, змістовності художньо-педагогічного спілкування; розвитку мотивації оволодіння грою на фортепіано. Виявлено закономірну залежність між ефективністю навчальної взаємодії та ступенем єдності інтелектуального, емоційного, технологічного, операційно-моторного процесів; органічним поєднанням мотиваційного, когнітивного, креативного, операційного компонентів навчальної взаємодії [6].
Розширення завдань і змісту музично-педагогічної освіти зумовлюють підвищення вимог до особистості майбутнього вчителя музики. Ці вимоги передбачають, насамперед, ґрунтовну музично-теоретичну, виконавську і методичну підготовку; спрямованість фахового навчання на формування мотивації педагогічної діяльності. Проблема полягає в тому, щоб за роки навчання у виші сформувати у майбутніх учителів музики правильні світоглядні установки, стійкі педагогічні переконання, мотивацію і готовність до музично-освітньої діяльності.
Вагомим внеском у вивчення означеної проблеми стало дослідження "Методика формування мотивації педагогічної діяльності у майбутніх учителів музики", виконане аспіранткою Ольгою Олександрівною Морозовою, нині доцентом кафедри теорії і методики музичного мистецтва Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії.
У дисертації, захищеній у 2011 р., розроблено й адаптовано методику формування мотивації педагогічної діяльності у майбутніх учителів музики, сутність якої полягає в закріпленні наявних і формуванні нових мотивів музично-педагогічної діяльності, усвідомленні її смислу, стимулюванні розвитку теоретичної обізнаності та спрямованості на збагачення досвіду музично-педагогічної діяльності студентів.
Визначено, що інтегрувальним методом формування мотивації музично-педагогічної діяльності у майбутнього учителя музики є метод її ціннісно-смислової організації. Його реалізація полягає у визначенні рівня усвідомлення ним значущості власної музично-педагогічної діяльності; передбаченні того особистісного сенсу, який може мати для нього ця діяльність; визначенні на цій основі способів і прийомів фахової підготовки, в процесі якої буде здійснюватися становлення, розвиток і вираження особистісно-смислового ставлення студента до музично-педагогічної діяльності. Отримала позитивне підтвердження запропонована логіка формування мотивації педагогічної діяльності у майбутніх учителів музики: актуалізація вже складених позитивних мотивів; формування прийомів цілеутворення; утворення нових мотивів; надання їм нових якостей.
Експериментально доведено, що ефективність формування мотивації педагогічної діяльності у майбутніх учителів музики залежить від створення таких педагогічних умов: цілеспрямоване педагогічне керування цим процесом; підвищення рівня музично-теоретичної обізнаності студентів; забезпечення педагогічної спрямованості фахової підготовки майбутніх учителів музики; стимулювання студентів до оволодіння вміннями музично-педагогічного самовдосконалення [8].
У сучасному інформаційному світі суттєво підвищуються вимоги до фахової підготовки майбутнього вчителя музики, важливою і необхідною складовою якої є формування творчих якостей. Розробці даної проблеми присвячене дослідження, виконане аспірантом Дворником Юрієм Феодосійовичем, нині доцентом кафедри інструментально-виконавської підготовки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя, на тему "Формування творчих якостей майбутнього вчителя музики засобами комп’ютерних технологій".
У дисертації, захищеній у 2013 році, розроблено та апробовано методику формування творчих якостей майбутнього вчителя музики засобами комп’ютерних технологій, в основу якої покладено дидактичну модель "хочу – знаю – вмію – творю". Сутність методики полягає у поетапному розвитку мотивації до творчої діяльності, актуалізації в ній музично-теоретичних знань, формуванні вмінь використання комп’ютерних технологій в аранжуванні, композиції, перекладенні та оркестровці; набутті студентами досвіду реалізації власних творчих задумів. Засобами формування означених якостей та інструментом реалізації музично-творчого потенціалу виступають комп’ютерні технології, представлені комплексом сучасних музичних програм запису, обробки, збереження та передачі музичної інформації. Їх застосування суттєво розширює межі музично-творчої діяльності вчителя музики і відкриває нові можливості для його самореалізації в інформаційному суспільстві.
Встановлено, що творчі якості майбутнього вчителя музики – це особистісні утворення, представлені цілісним динамічним комплексом мотиваційних, когнітивних, операційних та креативних характеристик, що забезпечують творчий характер фахової діяльності і є необхідною умовою професійної самореалізації. Виокремлено чотири домінантні комплекси та етапи, на яких здійснюється їх формування: довільно-творчий, базово-когнітивний, базово-технологічний та самостійно-творчий.
Виявлено, що оптимальними умовами формування творчих якостей є педагогічне керування цим процесом; стимулювання творчої активності, ініціативи, творчого пошуку; актуалізація музично-теоретичних знань у композиції (імпровізації), аранжуванні, перекладенні, інструментуванні музичних творів; створення діалогового середовища: суб’єкт – комп’ютер – суб’єкт; матеріально-технічне та програмне забезпечення музично-творчого процесу [11].
У процесі становлення особистості майбутнього вчителя музики вагоме місце посідає формування досвіду ціннісного ставлення до музичного мистецтва, який, будучи важливою якістю фахівця, сприяє осмисленню значущості музичних явищ, характеризує підготовленість до здійснення музично-освітньої діяльності в школі, істотно позначається на її ефективності. Це визначає актуальність дослідження на тему "Методика формування досвіду ціннісного ставлення до музичного мистецтва у майбутніх учителів початкових класів і музики", виконаного аспіранткою Валерією Сергіївною Вергуновою, нині старшим викладачем кафедри мистецьких дисциплін Національного університету "Чернігівський колегіум" імені Т. Г. Шевченка.
У дисертаційній роботі, захищеній у 2011 р., розкрито сутність досвіду ціннісного ставлення до музичного мистецтва, під яким розуміється якість особистості, що охоплює враження, знання й уміння, які є результатом здійснення музичної діяльності, спрямованої на пошук та втілення музичних цінностей; обґрунтовано критерії діагностики сформованості досвіду ціннісного ставлення до музичного мистецтва, а саме: когнітивний, спрямований на з’ясування сформованості ступеня музично-теоретичної обізнаності; емоційно-мотиваційний, що характеризує стан сформованості емоційно-мотиваційного ставлення до музичних явищ; діяльнісно-творчий, спрямований на виявлення міри розвиненості здатності до практичного втілення досвіду ціннісного ставлення до музичного мистецтва; рефлексивно-оцінний, спрямований на з’ясування міри сформованості рефлексивних умінь студентів.
Розроблено та експериментально перевірено методику формування досвіду ціннісного ставлення до музичного мистецтва, сутність якої полягає у цілеспрямованому розвитку структурних компонентів означеної якості; поетапному формуванні досвіду ціннісного ставлення до музичного мистецтва. В основу методики покладено дидактичну модель формування досвіду ціннісного ставлення до музичного мистецтва, яка включала обґрунтування мети, завдань, змісту, етапів, принципів і методів формування означеної якості. З’ясовано, що процес формування досвіду ціннісного ставлення до музичного мистецтва ґрунтується на таких принципах: безперервності набуття художнього досвіду, єдності емоційного і свідомого, художнього і технічного, обов’язковості гедоністичного ефекту, активізації музично-творчої діяльності, опори на життєвий та художній досвід студентів, педагогічної взаємодії; встановлено, що ефективність формування досвіду ціннісного ставлення до музичного мистецтва підвищується завдяки створенню таких педагогічних умов: педагогічне керування процесом формування досвіду ціннісного ставлення до музичного мистецтва, розвиток музичного сприймання як основи ціннісного ставлення до музичного мистецтва, стимулювання оцінної діяльності студентів, формування мотивації спілкування з музикою [9].
У процесі становлення особистості майбутнього вчителя музики вагоме місце посідає формування його музичного-інтонаційного мислення, яке, будучи важливою складовою музичних здібностей, визначає успішність художнього пізнання, суттєво позначається на якості музично-творчої діяльності. Результатом вивчення актуальної проблеми стало дослідження на тему "Формування музично-інтонаційного мислення майбутніх учителів музики у процесі фахової підготовки", виконане аспіранткою Оленою Володимирівною Спіліоті, нині доцентом кафедри музичної педагогіки та хореографії Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя.
У дисертаційній роботі, захищеній у 2012 р., музично-інтонаційне мислення розглядається як особливий вид художнього відображення дійсності, що полягає в її пізнанні й перетворенні, сприйманні і передачі специфічних музично-звукових образів, що виражаються в інтонаціях. Оскільки специфічність мислення залежить від сфери функціонування, то музичне-інтонаційне мислення – це процес творення складних інтонаційних поєднань. Музична інтонація виступає специфічним засобом художнього спілкування, вираження і передачі емоційно насиченої думки за допомогою просторово-часового руху в його озвученій формі. Вона володіє функцією відображення жанрових та стильових особливостей твору, композитора і епохи.
Встановлено, що музично-інтонаційне мислення включає три взаємопов’язані компоненти: сприймання, рефлексію, творчість, які мають можливість розгортатися та набувати нової якості, перебуваючи в різних аспектах (сприймання, рефлексії, творчості).
Доведено, що формування музично-інтонаційного мислення здійснюється ефективніше за умов педагогічного керування процесом формування музично-інтонаційного мислення; формування мотивації до музичної діяльності; набуття вмінь музичного сприймання; створення ситуацій, які вимагають активізації музично-інтонаційного мислення; накопичення музичного досвіду, знань і музично-аналітичних умінь.
Теоретичний аналіз процесу формування музично-інтонаційного мислення майбутніх учителів музики дав змогу визначити та обґрунтувати критерії діагностики сформованості означеної якості (мотиваційний, когнітивний, емоційно-аналітичний, операційний, креативний критерії) та виявити ефективність запропонованої методики. Методика включає дві складові: організаційну, яка ґрунтується на структурно-функціональній моделі на базі стандарту IDEFO; і практичну, яка передбачає засвоєння музично-теоретичних та музично-історичних знань; накопичення музично-інтонаційного тезаурусу; розвиток музичних здібностей (мелодичного та гармонічного слуху, музично-слухових уявлень, пам’яті тощо), умінь диференціювати звуковий потік, вербалізувати свої враження, усвідомлювати та оперувати жанрово-стильовими інтонаціями, умінь та навичок цілеспрямованого аналізу; створення музики за моделлю, імпровізацію [10].
Завданням сучасної хореографічно-педагогічної освіти на зламі ХХ–ХХІ століть є розробка та впровадження інновацій для забезпечення реалізації творчого потенціалу особистості, створення умов для розвитку та саморозвитку майбутнього вчителя хореографії в навчально-виховному процесі вищих навчальних закладів педагогічної та мистецької освіти.
Творчість у царині хореографічного мистецтва найбільшою мірою виявляється в балетмейстерській діяльності. Процес постановки танцю на всіх етапах його створення (від зародження ідеї до презентації хореографічного твору) є потужним джерелом розвитку творчого потенціалу майбутнього вчителя хореографії.
Дисертаційне дослідження на тему "Формування балетмейстерських умінь майбутніх учителів хореографії у процесі фахової підготовки", виконане аспірантом Олександром Миколайовичем Пархоменком, нині доцентом кафедри музичної педагогіки та хореографії Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя.
Робота присвячена важливій проблемі професійної підготовки майбутніх учителів хореографії, актуальність якої зростає у зв’язку зі здійснюваними перетвореннями у вищій школі, методологічною переорієнтацією навчального процесу на розвиток особистості студента, визнання її самобутності й самоцінності.
У дисертаційному дослідженні, захищеному у 2016 р., охарактеризовано особливості та складові балетмейстерської діяльності, визначено основні види балетмейстерських умінь учителя хореографії, розкрито їх інтегративний характер; обґрунтовано критерії, показники та рівні їх сформованості в студентів спеціальності "Хореографія" вищих педагогічних та мистецьких навчальних закладів; доведено можливість педагогічного впливу на формування в майбутніх учителів хореографії балетмейстерських умінь у процесі фахової підготовки; розроблено модель цього процесу, в основу якої покладено змістові домінантні лінії ("Світ хореографічного мистецтва", "Я в хореографічному мистецтві", "Я в балетмейстерській діяльності"); запропоновано принципи формування балетмейстерських умінь у майбутніх учителів хореографії у процесі фахової підготовки (єдності художнього і технічного, емоційного і свідомого; орієнтації на духовний розвиток студентів у процесі балетмейстерської підготовки; активізації їхньої творчої діяльності); виявлено педагогічні умови забезпечення ефективності формування означених умінь; доведено переваги запропонованої методики організації цього процесу, які полягають у спрямуванні хореографічного навчання студентів на опанування ними новими засобами і способами балетмейстерської діяльності та новими формами міжособистісної взаємодії [12].
Важливим напрямком наукових досліджень стало вивчення проблем музичної освіти школярів, зокрема, проблеми пошуку можливостей розширення змісту шкільної музичної освіти на позаурочну та позашкільну діяльність. Вагомим внеском у вивчення цієї проблеми стало дисертаційне дослідження на тему "Формування музичної культури молодших школярів в умовах взаємодії загальноосвітньої і дитячої музичної шкіл", виконане аспіранткою Оленою Миколаївною Грисюк, нині доцентом кафедри мистецьких дисциплін Національного університету "Чернігівський колегіум" імені Т. Г. Шевченка.
У дисертації, захищеній в 2000 р., дається наукове обґрунтування процесу формування музичної культури учнів вокально-хорових класів початкової школи, дидактичної моделі виховання учнів в умовах взаємодії загальноосвітньої і дитячої музичної шкіл; організаційно-педагогічних умов формування музичної культури. Музична культура особистості розглядається дослідницею як багаторівневе утворення, що характеризується якістю музичного сприймання та переживання музичних творів, прагненням до творчого самовияву в музичній діяльності, упорядкованістю та глибиною музичних знань, рівнем активного засвоєння різних видів музичної діяльності, вибірковим оцінним ставлення до музики.
Встановлено, що взаємодія загальноосвітньої та дитячої музичної шкіл є цілеспрямованим двобічним процесом безпосереднього й опосередкованого впливу двох типів шкіл, ефективною формою організації музичної освіти учнів. Вона забезпечує створення належних умов музичного розвитку дітей, значне вдосконалення музично-освітнього процесу. Особливості музичної освіти учнів в умовах взаємодії двох типів шкіл визначаються здійсненням освітнього процесу упродовж дня в одному шкільному приміщенні; створенням єдиного навчального плану і доцільного розкладу занять; можливістю підвищення контролю практично за всіма видами навчальної діяльності учнів з боку об’єднаного педагогічного колективу; забезпеченням об’єктивності в оцінюванні рівня загального і музичного розвитку дітей; демонстрацією музично-освітніх досягнень перед широким учнівським загалом; розвитком музично-просвітницької діяльності.
Експериментально доведено, що ефективність формування музичної культури учнів зростає у двобічному процесі розширення і зміцнення зв’язків загальноосвітньої і дитячої музичної шкіл за умов педагогічно доцільної організації навчально-виховного процесу, збагачення змісту музичного навчання учнів, встановлення дійових міжпредметних зв’язків, урізноманітнення музичної діяльності учнів, створення на заняттях атмосфери художньо-творчого спілкування [1].
Важливою проблемою музичної педагогіки й одним з її головних пріоритетів є формування і розвиток музичних здібностей дітей, пошук таких шляхів і методів, які б давали змогу виявляти і розвивати здібності кожної дитини. Це визначило актуальність дослідження на тему "Формування музичних здібностей молодших школярів на уроках музики", виконаного аспіранткою Оленою Віталіївною Коваль, нині доцентом, завідувачем кафедри музичної педагогіки та хореографії Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя.
У дисертаційній роботі, захищеній у 2002 р., обґрунтовано й експериментально апробовано методику цілісного формування музично-слухових, музично-естетичних здібностей та здібностей до музичної діяльності на уроках музики у початковій школі; розроблено критерії та показники діагностики сформованості музичних здібностей, які дозволяють адекватно оцінювати ефективність музично-освітнього процесу, а саме: емоційний і пластичний відгук на музику, вияв слухової уваги, виразне виконання твору, вибірковість музичних інтересів і музичних бажань, емоційна захопленість музичною діяльністю, усвідомлення зв’язків музики з життям, оригінальність суджень про музику, уміння аналізувати й інтерпретувати твір, вияв ціннісного ставлення до музичних творів.
Встановлено, що процес формування музичних здібностей ґрунтується на педагогічній моделі, яка включає визначення мети (розвиток музичних здібностей як основи формування музичної культури особистості), завдань (формування музично-слухових, музично-естетичних здібностей, здібностей до музичної діяльності як єдиного синкретичного комплексу), змісту (система музичних знань, досвід музичної діяльності та емоційно-ціннісного ставлення до творів музичного мистецтва, власна музично-творча діяльність як результат задоволення потреб і бажань музично-образного самовираження); засобів (високохудожні твори та доцільний допоміжний музично-дидактичний матеріал); педагогічних впливів (сучасні педагогічні технології, оптимально організована музично-навчальна діяльність); методів (ігрові та навчальні методи, методи активізації музичної діяльності, методи створення пошукових ситуацій тощо); форм навчання (колективна, групова, індивідуальна); критеріїв діагностики сформованості музичних здібностей.
Експериментально доведено, що ефективність процесу формування і розвитку музичних здібностей залежить від таких педагогічних умов: інформованості вчителя про стан розвитку музичних здібностей кожного учня зокрема і класу в цілому; цілісного формування музично-слухових, музично-естетичних здібностей та здібностей до музичної діяльності; залучення учнів до такої діяльності на уроці, яка вимагає вияву означених здібностей; індивідуально-типологічного підходу до формування музичних здібностей дітей [3].
Аналіз основних наукових здобутків аспірантів О. Я. Ростовського свідчить про актуальність і вагомість виконаних досліджень. Спільним для них є прагнення до впровадження в навчальний процес ефективних технологій шкільної музичної та музично-педагогічної освіти, принципу гуманізації навчальної взаємодії, методів художньо-педагогічного спілкування, навчально-виконавської активності тощо.
Наукова школа доктора педагогічних наук, професора О. Я. Ростовського – видатного вченого сучасності і далі розвивається, але вже через його учнів. Як справжній Вчитель він і сьогодні веде всіх нас стежкою науки у світ прекрасного.
Список захищених дисертацій:
- Грисюк О. М. Формування музичної культури молодших школярів в умовах взаємодії загальноосвітньої і дитячої музичної шкіл : дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.07 / Грисюк Олена Миколаївна ; Ніжинський держ. педагогічний ун-т ім. М. Гоголя. – Ніжин, 1999. – 193 с.
- Мішедченко В. В. Формування музично-педагогічної культури майбутніх учителів початкових класів і музики : дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 / Мішедченко Валентина Василівна ; Ніжинський держ. педагогічний ун-т ім. Миколи Гоголя. – Ніжин, 2002. – 223 с.
- Коваль О. В. Формування музичних здібностей молодших школярів на уроках музики : дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 / Коваль Олена Віталіївна ; Ніжинський держ. педагогічний ун-т ім. М. Гоголя. – К., 2002. – 251 с.
- Щербініна О. М. Формування музично-стильових уявлень майбутніх учителів музики у процесі інструментально-виконавської підготовки : дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 / Щербініна Ольга Миколаївна ; Ніжинський держ. ун-т ім. М. Гоголя. – Ніжин, 2004. – 241 с.
- Гусейнова Л. В. Формування готовності майбутніх учителів музики до інструментально-виконавської діяльності : дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 / Гусейнова Лариса Василівна ; Ніжинський держ. ун-т ім. М. Гоголя. – Ніжин, 2005. – 246 с.
- Ревенчук В. В. Методичні засади взаємодії викладача та студента у процесі навчання гри на фортепіано : дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 / Ревенчук Валентина Василівна ; Ніжинський держ. ун-т ім. М. Гоголя. – Ніжин, 2006. – 234 с.
- Михаськова М. А. Формування фахової компетентності майбутнього вчителя музики : дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 / Михаськова Марина Анатоліївна ; Ніжинський держ. ун-т ім. М. Гоголя. – К., 2007. – 235 арк.
- Морозова О. О. Методика формування мотивації педагогічної діяльності у майбутніх учителів музики : дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 / Морозова Ольга Олександрівна ; Хмельницька гум.-пед. академія. – Хмельницький, 2011. – 248 с.
- Вергунова В. С. Методика формування досвіду ціннісного ставлення до музичного мистецтва у майбутніх учителів початкових класів і музики : дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 / Вергунова Валерія Сергіївна ; Чернігівський нац. пед. ун-т ім. Т. Г. Шевченка. – К., 2011. – 235 с.
- Спіліоті О. В. Формування музично-інтонаційного мислення майбутніх учителів музики у процесі фахової підготовки : дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 / Спіліоті Олена Володимирівна ; Ніжинський держ ун-т ім. М. Гоголя. – Ніжин, 2012. – 271 с.
- Дворник Ю. Ф. Формування творчих якостей майбутнього вчителя музики засобами комп’ютерних технологій : дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 / Дворник Юрій Феодосійович ; Ніжинський держ ун-т ім. М. Гоголя. – Ніжин, 2013. – 260 с.
- Пархоменко О. М. Формування балетмейстерських умінь майбутніх учителів хореографії у процесі фахової підготовки : дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.04 / Пархоменко Олександр Миколайович ; Ніжинський держ ун-т ім. М. Гоголя. – Ніжин, 2016. – 250 с.